Startbasen > Arbeid > Jobbsøknad

Slik skriver du en god jobbsøknad

– Skriv lettfattelig, unngå skrivefeil og selg deg selv. Søknaden er et personlig salgsdokument, sier Frank Ole Johansen som jobber som kursleder for Euroskolen i Trondheim.

Han hjelper daglig arbeidsledige til å skrive jobbsøknad og CV igjennom jobbklubb i oppdrag fra NAV. Her er hans råd for hvordan en jobbsøknad bør se ut, og hva den bør inneholde:

Utforming

Jobbsøknaden bør ikke være lenger enn en side, og ikke mindre enn en halv side. Bruk en overskrift som forteller hva du søker, og

Frank Ole Johansen

Frank Ole Johansen

bruk en nøytral skrift i størrelse 11 eller 12 i word. Arbeidsgivers navn og adresse bør stå øverst til venstre, og dato og sted øverst i høyre hjørne. Søknaden bør avsluttes med en nøytral hilsen, og informasjon om antall vedlegg som følger med.

Innholdet av en jobbsøknad bør bestå av fire deler: innledning, motivasjon, kompetanse og avslutning:

Innledning

Introduksjonen av søknaden skal si noe om hvor du har sett eller hørt om annonsen, eller den ledige jobben, og hvilken stilling du søker:

«Jeg viser til stillingsannonsen på Finn.no i dag, og tillater meg med dette å søke den ledige stillingen som butikkmedarbeider hos dere»

 

Motivasjon

Neste del bør inneholde grunnen til at du søker på stillingen. Hva gjør at din bakgrunn passer for å løse disse arbeidsoppgavene? Gi gjerne eksempler på hva du har gjort tidligere som gjør at du passer for denne stillingen.
– Skriv levende og tørr og vise at du er motivert, sier Johansen.

”Grunnen til at jeg søker stillingen som avdelingsleder i frukt og grønt, er at jeg alltid har likt å jobbe med hendene, jeg liker å være sosial og ha kontakt med mennesker, derfor vil en butikkjobb som denne passe meg bra. I tillegg ønsker jeg meg nye utfordringer, da jeg det siste året har jobbet som kassemedarbeider på Rema 1000, med delansvar for frukt og grønt. Jeg kan også nevne at andelen for F/G økte fra 5 til 8 prosent det året jeg hadde delansvar”.

 

Kompetanse

Neste del av jobbsøknaden bør inneholde en beskrivelse av kompetansen din. Hvilken erfaring og kompetanse har du som fører til at du passer for denne stillingen? Hvilke personlige egenskaper har du som passer til denne jobben?
– Det er viktig å være konkret når du beskriver dine erfaringer. Har du en suksesshistorie, fortell om den i korte trekk. Har du jobbet som leder, skriv antallet ansatte du har leder. Hvis du har jobbet som lærer, utdyp med hvor mange elever du har undervist, råder Johansen.

”Jeg tror masteroppgaven min i medievitenskap kan være viktig som kampanjeleder hos dere. Jeg gjorde noen funn som ga meg innsikt i norske brukervaner, og som viste seg veldig nyttig i de kampanjene jeg allerede har ledet som informasjonskonsulent. Jeg vet at jobben hos dere også krever innsikt i sosiale medier, og dette fikk jeg både som informasjonskonsulent og da jeg var koordinator for flere av nettkampanjene til Fadderuken på UiO.”

 

 Avslutning

I avslutningsdelen kan du minne om din motivasjon for å søke. Argumentasjon for hvorfor akkurat du skal få jobben, bør også repeteres. Du kan også nevne hvor mye du kan jobbe, og når du kan begynne:

”Ut fra det som står i annonseteksten og med min erfaring og interesse for å arbeide mot kunder, føler jeg at jeg kan tilføre bedriften positive ressurser. Det at en kan få opplæring og nye utfordringer gjør denne stillingen spesielt interessant for meg. Jeg ønsker å være med på å bidra til at Interiørlands kunder vil få den servicen som forretningskonseptet legger opp til.”

«Jeg ser frem mot videre kontakt og eventuelt intervju, slik at jeg får presentert meg ytterligere. Nevner også at jeg kan tiltre i stillingen innen to måneder.”